
De betonvloer van de 30 jaar oude sleufsilo van 75 bij 9 meter van Eric Tankink was dringend aan renovatie toe. Hij koos voor het laten opleggen van een rubbermat.
Tankink overwoog een nieuwe betonvloer op de oude te storten of zuurbestendig asfalt te leggen. “Ik hoor daar wisselende verhalen over. Bij een dunne laag en mechanische beschadiging kan asfalt ook kapot. De leveranciers geven ook geen langdurige garantie.” Daarop vroeg Tankink een prijs op voor rubbermatten als alternatief. Die bleek mee te vallen. In totaal is hij zo’n €7.000 kwijt voor de gebruikte rubbermatten.
De rubberbanden, ook wel bekend onder de naam mijnbouwbanden, zijn voormalige lopende banden uit een Duits zandwinningsgebied. De leverancier benadrukt dat er ook Oost-Europese rubbermatten in de handel zijn die van mindere kwaliteit zijn. Nieuw is het materiaal onbetaalbaar voor deze toepassing. De handelaren kopen afgeschreven lopende banden uit de industrie en mijnbouw op, en snijden deze op maat.

Eric Tankink houdt in Aalten (Gld.) 100 melkkoeien en 65 stuks jongvee.

Tankink: “Het losse grind komt mee voor het voerhek. Waarschijnlijk leidde dat vorig jaar twee keer tot een lebmaagverdraaiing.”

Tankink kocht de matten bij handelaar Gemjo. Hij koos een betere kwaliteit, die zo’n €8 tot €10 euro per vierkante meter kost.

Het materiaal weegt 50 kilo per vierkante meter, wat neerkomt op zo’n 35 ton in totaal.

Tankinks matten zijn 35 mm dik en hebben een 12 mm dikke staalwapening.

De betere kwaliteit kent slechts links en rechts een scheurtje, dat door de handelaar op zijn eigen werf is gerepareerd door koudvulcanisatie. Daar zijn de rollen ook op lengte gemaakt.

De loonwerker legt de rollen met een shovel. Noodzaak, want met de tot 5 ton wegende rollen begin je zelf niets met een trekker met voorlader.

Met een handige machinist gaat het leggen vlot. Tankink veegde de betonplaat goed schoon met een gehuurde bezem aan de voorlader. Verdere voorbereiding was niet nodig.

In twee lengtes is een baan gelegd.

De sleufsilo van Tankink is mooi haaks en dat maakt strak werk mogelijk.

Met de palletlepels worden de rollen zo goed mogelijk in positie gebracht.

En vervolgens afgerold.

De matten liggen gewoon los op de betonvloer. Volgens de leverancier ‘zet’ het rubber zich wat en ligt dan mooi vast. Het is aan te raden om diepe scheuren vooraf wat op te vullen met zand of beton.

Het materiaal kan best tegen een stootje. Iets beleid met uitkuilen is wel aan te raden, alles kan kapot.

Na drie banen standaardmaat is er op maat een gesneden sluitstuk voor de resterende ruimte.

In het midden is een enkele naad tussen de stroken. Deze ligt wat in verband.

De langs- en dwarsnaden zijn in het werk te verbinden door koud vulcaniseren. De vloer is dan waterdicht. Tankink overwoog dit, maar de meerprijs was hem nog te fors.

Grote halen, snel thuis. Al na 1,5 uur is het grootste deel van de vloer bedekt.

Tot slot wordt het sluitstuk gelegd.

De vloer is klaar. Wanneer met drie-assige wagens schuin de kuil op gereden wordt, dan adviseert de leverancier om de rubbermatten op de kopse kant vast te zetten met een metalen strip.