Door je voerkosten te beïnvloeden, kun je sturen op je voersaldo. Veevoerfabrikant ForFarmers hield er eind februari een webinar over.
Het verschil tussen bedrijven die bovengemiddeld presteren en bedrijven die ondergemiddeld presteren bedraagt 2 ton. Voor ForFarmers was dat een aanleiding om een webinar te organiseren over het voersaldo en hoe je dit direct kunt verhogen. “Op de melkproductie, het voerverbruik en het daarop volgende voersaldo heb je namelijk elke dag invloed”, vertelt Jelmer Sietzema, bedrijfskundig adviseur bij Alfa Accountants en Adviseurs.
Pierre Van Oort, melkveespecialist bij ForFarmers, gaf praktische tips om direct het voersaldo te verhogen. Bijvoorbeeld door te sturen op hogere gehaltes in de melk. Meer output levert extra saldo op.
Krap in ruwvoer
Bedrijven die een krappe hoeveelheid ruwvoer hebben, zouden meer krachtvoer kunnen bijvoeren. Dat levert volgens ForFarmers meer melk op. Dat bijvoeren kun je het beste doen door het basisrantsoen te verhogen met bijvoorbeeld een bijproduct. Een rustig verteerbaar krachtvoer met een lage verzuringsindex voorkomt dat het niet leidt tot pensverzuring.
Ruim in ruwvoer
Bedrijven die een ruime hoeveelheid ruwvoer hebben, kunnen een energierijk product bijvoeren aan verse koeien. Dat is tijdens de piekproductie, rond 50 tot 60 dagen na afkalven. Een verse koe is 80% efficiënter dan een oudmelkte koe. Je kunt daarom het beste de verse koeien bijvoeren. Zo ondersteun je ze het beste.
Bereken het break-evenpunt van tevoren als je je voersaldo wilt verbeteren. Dat wil zeggen dat je weet hoeveel meeropbrengsten je nodig hebt. Monitor het effect en durf ook weer terug te schakelen.
Hoge kosten
Goed ruwvoer loont altijd, volgens ForFarmers. De kosten zijn hoog, maar bezuinig hier niet op. Geef eventueel kunstmest in 2 giften. En maai je eerste snede op tijd. Die zijn misschien vochtiger, maar melken toch makkelijker dan de taaie sneden die later gemaaid zijn.