Doorgaan naar artikel

‘Connectie boer en consument verbeteren’

Lely gaat melkveehouders ondersteunen in de directe vermarkting van hun melk. Daarbij staat transparantie voorop. Het moet leiden tot meer waardering voor melk en zuivel.

Lely gaat melkveehouders met de web-applicatie MijnBoerderij ondersteunen in de directe vermarkting van hun melk. Op de ‘MijnMelk’- flessen en verpakkingen die de klant in de supermarkt of via online retail koopt, komen daarvoor vanaf 10 april QR codes. “Het is het eerste platform wereldwijd dat de melkdrinker aan de ontbijttafel precies en op een leuke manier vertelt van welke koe de melk in dat glas is, wanneer ze gemolken is, hoeveel liter ze gaf, wanneer die melk verwerkt is en wat er op de boerderij gebeurt”, zegt Sergio Ooijens, hoofd Processing bij Lely. “Echt de koe van gras tot glas dus!”

Waarom komt Lely hiermee?

“We willen de connectie tussen boer en consument verbeteren, op zoek naar meer wederzijds begrip. Dan krijg je meer waardering voor melk en zuivel. Daarbij zijn herkomst en traceerbaarheid, transparantie dus, cruciaal. We hebben alle daarvoor benodigde data in huis. Die wordt al verzameld tijdens het melken in de melkrobot, het voeren met voerrrobots en het verwerken in de Orbiter mini-zuivelfabriek. Nu maken we die voor iedereen op eenvoudige wijze transparant.”

Vertelt Lely dat die burger of consument of doet de boer dat?

“De boer blijft de regisseur, die staat aan het roer en bepaalt welke data hij open stelt. Lely levert het platform, de data en de vorm. We beginnen met de basisinfo: van welke koe of groep koeien de melk komt en productiedata. Ook basisgegevens van de koeien zoals leeftijd en -wat kinderen leuk vinden- haar verjaardag is standaard beschikbaar. Daarnaast info over het bedrijf en de visie van de boer. Dat vult hij zelf in. We hebben al meer functies klaar staan, maar zetten die nog niet live. Denk bijvoorbeeld aan gehalten van die specifieke melk. Het wordt een beetje trial and error, een zoektocht om uit te vinden wat die consument nu echt interesseert en wat de boer wil vertellen. Misschien wordt het uiteindelijk transparantie met educatie over wat op een bedrijf gebeurt.”

Het lijkt eenrichtingsverkeer, zenden van boer naar burger.

“De boer kan er voor kiezen meer te communiceren. Standaard via social apps, maar ook mailen is vanuit het platform mogelijk. Zoals gezegd: we moeten nog uitvinden wat goed werkt en wat minder. Daar gaan we de boeren ook in ondersteunen. Uiteindelijk moet het bijdragen aan een beter imago, de boer is de regisseur om zijn verhaal of zijn visie te vertellen.”

Met hoeveel bedrijven start dit?

“We starten met drie bedrijven in Nederland en gaan dat langzaam uitbreiden.”

Wat zijn de kosten voor de veehouders die dit gebruiken?

“Nu nog geen. Vooralsnog is het gekoppeld aan MijnMelk. Het is begonnen vanuit Lely’s visie dat we eraan willen bijdragen de kloof tussen boer en consument een stukje te versmallen. Nu nog Lely en boer, maar in de keten tussen gras en glas zitten meer stakeholders. Die hebben misschien ook wel behoefte om hun verhaal over een transparante keten te brengen.”

Via een QR-code op de verpakking van de MijnMelk is alle info van gras tot glas op te vragen. Foto: Lely
Via een QR-code op de verpakking van de MijnMelk is alle info van gras tot glas op te vragen. Foto: Lely

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin