Doorgaan naar artikel

Fonterra wil consumentenzuivel afstoten

Fonterra overweegt de verkoop van alle consumentenactiviteiten wereldwijd, dus ook op de thuismarkt in Nieuw-Zeeland. Het bedrijf wil zich focussen op zuivelingrediënten voor de voedingsindustrie en foodservice.

De consumentendivisie met regionaal sterke merken als Anchor, Fernleaf, Mainland en Kapiti, waren samen goed voor 15 procent van Fonterra’s melkplas en 19 procent van de bruto marge. De ingrijpende stap volgt op ongevraagde biedingen door derden en een strategische evaluatie van de kernactiviteiten.

Marktanalisten verwachten dat de verkoop aan private equity bedrijven als CVC, KKR of Blackstone zo’n €2,25 miljard zal opbrengen. Volgens CEO Miles Hurrell kan Fonterra zich met deze stap volledig concentreren op de zuivelingrediënten en foodservice. Ook ziet hij ruimte voor groei, verdere verlaging van de schuldenlast en uitkeringen aan de aandeelhouders.

Lees meer op boerderij.nl

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin