De grote zuivelconcerns deden veel overnames in 2021. Dat heeft veel invloed op hun omzet. Dit jaar zijn ze tot nu toe wat minder kooplustig, meldt Rabobank in de Dairy Top 20.
De grote zuivelconcerns in de wereld waren in 2021 druk met fusies en overnames. Dat is dit jaar tot nu toe wat minder, constateren de analisten Richard Scheper en Mary Ledman van Rabobank in het rapport Global Dairy Top 20. In 2021 waren er ongeveer 30 fusies en overnames bij de 20 grootste zuivelconcerns in de wereld. In de eerste helft van dit jaar blijft dat beperkt tot 10.
Lactalis verstevigde de nummer 1
Vooral het Franse zuivelconcern Lactalis (nummer 1 van de wereld) en het Chinese Yili (nummer 5) waren kooplustig. Hun plaats in de top 20 is gebaseerd op hun omzet in zuivel in 2021, omgerekend in dollars op basis van de gemiddelde wisselkoers in 2021. Beide bedrijven hadden vorig jaar ook die positie in de rangorde. Lactalis verstevigde de nummer 1 positie door de overname van de kaasactiviteiten van Kraft Heinz in de Verenigde Staten. Door deze overname viel Kraft Heinz uit de top 20 van grootste zuivelbedrijven. Ook kocht Lactalis activiteiten van de Bel Groupe: Bel Leerdammer, Bel Italia, Bel Deutschland en Bel Shostka Ukraine. En dit jaar ging Lactalis verder op het overnamepad met de overname van het Australische Jalna Dairy Foods en de Duitse Bayerische Milchindustrie (BMI). Lactalis zal daardoor waarschijnlijk voorlopig het grootste zuivelconcern ter wereld blijven.
Door de kooplust steeg de omzet van Lactalis in 2021 met 16,2% naar $ 26,7 miljard. Het verschil in omzet met de nummer 2 (het Zwitserse Nestlé) is sterk opgelopen naar $ 5,4 miljard. In 2020 was dat verschil nog $ 2,2 miljard. In 2019 was Nestlé echter groter in zuivel dan Lactalis. Toen zat de zuivelomzet van Nestlé op $ 22,1 miljard. Dat was $ 1,1 miljard meer dan Lactalis.
Yili had grootste omzetstijging
Ook Yili was kooplustig in 2021, constateren de Rabo-analisten. Het Chinese concern nam een meerderheidsbelang in Ausnutria. En wist de omzet in 2021 met 31,7% op te schroeven naar $ 18,2 miljard. Yili kende daarmee verreweg de grootste omzetstijging in 2021 van de top 20 van zuivelbedrijven. Yili staat net als vorig jaar op nummer 5 in de ranglijst, maar het verschil met de koplopers is aanzienlijk kleiner geworden.
Ook andere Aziatische zuivelbedrijven weten hun weg naar de top te vinden. Het Chinese concern Mengniu realiseerde in 2021 een omzet van $ 13,7 miljard. Dat is een groei van 24,5%, waardoor het concern twee plekken opschuift naar nummer 7 in de ranglijst. Daarmee duwt Mengniu de grootste Europese zuivelconcerns Friesland Campina en Arla Foods beide een plek lager naar respectievelijk 8 en 9. De Indiase Gujarat Cooperative Milk Marketing Federation (merknaam Amul) komt op plek 13 met een omzet van $ 6,3 miljard. Dat is vijf plaatsen hoger dan vorig jaar, dankzij een omzetgroei van 18,8%. Ook de zuivelconcerns Saputo (Canada), Savenia (Frankrijk) en Sodiaal (Frankrijk) hebben hun activiteiten uitgebreid via overnames.
Eén nieuwkomer: Froneri
De Global Dairy Top 20 kent één nieuwkomer, het Britse bedrijf Froneri (omzet: $ 5,0 miljard) komt binnen op nummer 20. Froneri ontstond in 2016 uit een joint venture van Nestlé en PAI Partners. Door een serie overnames werd het bedrijf in korte tijd de één na grootste ijsproducent in de wereld, na Unilever (nummer 11 in de zuivelranglijst). Froneri duwde Kraft Heinz uit de zuivel top 20, doordat Kraft Heinz de kaasactiviteiten in de VS heeft verkocht aan Lactalis.
De Rabo-analisten hebben de ranglijst samengesteld op basis van de omzet in Amerikaanse dollar, tegen de gemiddelde wisselkoers van de dollar in 2021. Dat heeft invloed op de ranglijst, zegt Rabo-analist Richard Scheper. “In 2021 hebben bedrijven die hun omzet (grotendeels) niet in US-dollar realiseerden een voordeel gehad voor onze ranking. Naast de euro zijn ook vele andere regionale munteenheden in 2021 gemiddeld meer waard geworden ten opzichte van de gemiddelde koers van de dollar in 2020. Met de huidige ontwikkelingen en wisselkoersen zal dat voor de ranking van volgend jaar op basis van de omzet in 2022 zeer waarschijnlijk omgekeerd zijn.”