Doorgaan naar artikel

Tot wel €25.000 hoger voersaldo met Constant Robot Feeding (CRF)

In 2023 heeft Agrifirm de nieuwe voerstrategie Constant Robot Feeding (CRF) geïntroduceerd. Gedurende het eerste jaar zijn de resultaten, van meerdere CRF-bedrijven, gemonitord en vergeleken met de data van het jaar voordat deze boeren CRF introduceerden op hun bedrijf. De resultaten zijn zeer positief.

Robotmelken met hoog basisrantsoen

Met CRF combineer je robotmelken met een hoog basisrantsoen. De basis van CRF is een constante verhouding tussen ruwvoer en krachtvoer, aangevuld met een speciaal ontwikkelde CRF-brok in de melkrobot. Dit zorgt voor gezonde koeien, met een stabiele pens-pH. De nieuwe voerstrategie wordt mogelijk gemaakt dankzij speciaal ontwikkelde voertabellen. Deze zijn gebaseerd op uitgebreid onderzoek naar de ideale brokgift, waarbij de loop op de robot goed blijft.

Voersaldo omhoog, CO2-uitstoot omlaag

Afgelopen jaar heeft Agrifirm van meerdere CRF-bedrijven de hele lactatieperiode in beeld gebracht. Daaruit blijkt dat de productie de eerste 100 dagen gelijk blijft en dat vanaf dag 100 de koeien beter blijven produceren. Opvallend is dat vooral de vaarzen beter gaan produceren. Ze blijven gezonder en persistenter, waardoor ze langer goed blijven presteren. De stijging van het voersaldo was gemiddeld €250* per koe per jaar. Voor een gemiddeld melkveebedrijf is dat al snel een opbrengst van €25.000* Naast een stabiele pens-pH levert CRF ook een bijdrage aan het verlagen van de CO₂-uitstoot. Wil je dat echt goed doen, dan is het aan te raden om vochtrijk mengvoer toe te voegen. Het vochtrijke mengvoer maakt het rantsoen smakelijker waardoor de koeien er meer van eten. Veehouders die vochtrijk voer toevoegen aan hun rantsoen hebben een lagere CO₂-uitstoot. Dat is vooral gunstig voor melkveehouders waarvan de melkprijs mede wordt bepaald door de hoogte van hun CO₂-uitstoot. Hoe lager de uitstoot, hoe hoger de melkprijs.

Afbeelding

Hogere vet- en eiwitgehaltes

Herman de Zwaan, Product Lead Agrifirm
Herman de Zwaan, Product Lead Agrifirm

De koeien voelen zich goed bij de nieuwe voerstrategie. Dit is terug te zien door een stijging van het vet- en eiwitgehalte in de melk. Herman de Zwaan, Product Lead van Agrifirm vertelt: “Op basis van de eerste pilotbedrijven wisten we dat CRF het resultaat van onze klanten kon verhogen, maar nu we de resultaten van het eerste jaar hebben geanalyseerd zijn de positieve effecten nog veel groter dan verwacht. Vooral de stijging van het eiwitpercentage valt erg op. Uit het onderzoek blijkt namelijk dat het vetpercentage in de melk steeg met van 4,41% naar 4,43% en het eiwitpercentage steeg zelfs van 3,48% naar 3,56%. Een mooi resultaat wat zorgt voor een hogere melkprijs.”

Omschakelen is eenvoudig

Boeren die met hun voerstrategie willen omschakelen naar CRF kunnen dat eenvoudig doen. Het is belangrijk dat zij al gemengd voeren, volgens de principes van Constant Voeren. Ook is het van belang dat de kwaliteit van het ruwvoer goed is. Bij interesse in CRF komt de Specialist Robotmanagement op het bedrijf voor een uitgebreide check. Hierbij wordt onder andere gekeken of het voermanagement en rantsoen geschikt zijn. Aan de hand van de resultaten maakt hij een bedrijfsspecifiek plan. CRF blijf maatwerk. Na de omschakeling zijn de resultaten vaak al binnen een maand terug te zien.

Geen melkrobot, wel een oplossing

Boeren die niet met een melkrobot melken kunnen ook aan de slag met soortgelijke voerstrategieën voor het verhogen van de gezondheid van hun koeien en daarmee de melkkwaliteit en -opbrengst. Ook daarin kunnen Agrifirms specialisten adviseren.

Interesse?

Wil jij ook tot €25.000 hoger saldo met CRF op jouw bedrijf? Neem dan contact op met jouw Agrifirm-adviseur of met onze klantenservice op telefoonnummer 088 488 29 70 (regio Noord) of 088 488 2972 (regio Zuid). Of stuur een mail naar klantenservice@agrifirm.com

*Melkgeld en kosten per kg voer in beide jaren gestandaardiseerd

Agrifirm Nutritional Solutions levert kwaliteitsveevoeders en tal van andere producten en diensten aan u als ondernemer in de melkveehouderij. Het rendement van onze klanten staat daarbij centraal. We werken voortdurend aan nieuwe assortimenten en concepten die zijn toegesneden op specifieke behoeftes. We zijn marktleider op het gebied van veevoeders in Nederland.

Meer over Agrifirm

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin