Verduurzamen en verdienen, gaat dat wel samen? Volgens Agrifirm kan dat zeker. In een nieuwe campagne voor melkveehouders adresseert de coöperatie thema’s rondom vernieuwing en verduurzaming in combinatie met concrete oplossingen die ook direct voordeel bieden in de bedrijfsvoering. “We hopen hiermee melkveehouders te ondersteunen in hun zoektocht naar een gezond bedrijf enerzijds en een gezonde toekomst anderzijds”, licht directeur Rundvee Jeroen Verver toe.
Met de campagne ‘Het kan. Vandaag al.’ speelt Agrifirm in op de brede discussie over de toekomst van de veehouderij en de rol die de coöperatie daarin wil innemen. “Er wordt natuurlijk volop gepraat door allerlei organisaties en instanties”, stelt Verver. “Over onderwerpen als transitie en verduurzaming enerzijds en verdienvermogen en een gezonde bedrijfsvoering anderzijds. Dat is ook belangrijk, maar wij vinden het tijd voor meer dan woorden alleen. Laten we als sector het heft in eigen handen nemen en aan de slag gaan met concrete innovaties en oplossingen. Er zijn namelijk vandaag al volop oplossingen die bijdragen aan het klimaat en verduurzaming én perspectief direct voordeel bieden voor de veehouder.”
Vandaag en morgen
Door deze oplossingen extra onder de aandacht te brengen bij veehouders wil Agrifirm laten zien dat denken over morgen hand in hand kan gaan met vandaag doen. “Een gezonde, productieve veestapel en een rendabel bedrijf gaan prima samen met het verkleinen van de impact op het milieu. Het verlagen van je CO2-uitstoot met slimme voerstrategieën, circulaire voeders of innovatieve producten betaalt zich vaak direct al terug. Niet alleen rechtstreeks, in een hogere melkprijs, maar ook door een betere voerbenutting, lagere voerkosten of een gezondere veestapel. Zo snijdt het mes aan twee kanten: een rendabel bedrijf vandaag en tegelijkertijd bouwen aan een gezond bedrijf morgen, en aan verantwoorde voedselketen voor toekomstige generaties.”
Direct voordeel
In de campagne licht Agrifirm drie concrete oplossingen uit. “Dat is maar een kleine selectie van de concepten en innovaties waar we mee werken, maar natuurlijk niet voor niets gekozen. Deze drie voerconcepten zijn bij uitstek het voorbeeld van goed voor de koe én beter voor de toekomst.” Eén van de oplossingen die in de campagne centraal staat is Constant Robot Feeding (CRF), afgelopen zomer gelanceerd door Agrifirm. Deze vernieuwende voerstrategie maakt het ook voor robotmelkers mogelijk om succesvol te werken met een hoog basisrantsoen, terwijl de loop op de robot behouden blijft. Een hoog basisrantsoen heeft duidelijke voordelen voor de gezondheid van de koe en zorgt voor een lagere CO2-uitstoot en met CRF ligt dit nu voor een grotere groep binnen handbereik. Een tweede oplossingsrichting zijn de vochtrijke bijproducten van Bonda, waarmee veehouders circulair voeren en tegelijk hun voerkosten verlagen en de diergezondheid verbeteren. Als derde is er het nieuwste paradepaardje van Agrifirm: AminoGo. Eind oktober werd de AminoGo productiefaciliteit in Oss officieel geopend. Agrifirm past hier een innovatieve, gepatenteerde technologie toe om op duurzame wijze eiwitten pensbestendig te maken.
Aanpak per bedrijf
“Samen met de veehouder gaan we op zoek naar de beste oplossing voor zijn of haar bedrijf”, sluit Verver af. “Dat kan één van deze drie concepten zijn, een combinatie ervan, of misschien komen we samen tot een andere aanpak. Ieder bedrijf is verschillend en er zijn meerdere wegen die naar morgen leiden, maar voor ons staat vast: het verschil voor morgen maken we door vandaag te doen.”