Hoe haal je het maximale uit alle data die op het melkveebedrijf wordt verzameld? Een vraag die niet alleen voor veehouders relevant is, maar ook voor hun adviseurs. “Om een goede sparringpartner te zijn, moet je wel weten wat er speelt”, legt Edwin Berg van Agrifirm uit. “Doordat we op afstand inzicht hebben in de realtime data van onze klanten, kunnen we gerichter en beter adviseren en ook achteraf goed monitoren.”
Als sparringpartner voor de melkveehouder, ziet Specialist Robotmanagement Edwin Berg een bredere rol voor zichzelf dan alleen voeradviseur. “We willen onze veehouders ondersteunen om hun doelen te behalen en een beter resultaat te bereiken. Of dat nou gaat om een hoger saldo of meer liters. Daarbij kijken we verder dan alleen voer en de rantsoenen, we adviseren en begeleiden bij het gehele management.”
Gericht adviseren
Een goed verdienmodel voor de veehouder staat daarbij voorop. Agrifirm zet daarvoor in op een gerichte advisering gebaseerd op kennis, expertise en data. Om dit waar te maken, werkt Agrifirm met speciale software voor melkveeadviseurs, het programma Dairy Analytics. Edwin: “Daardoor kan ik alle gegevens over het bedrijf, van restvoer en melkproductie tot BSK en de robotdata, realtime inzien. Heel handig voor mij, maar ook waardevol voor de veehouder. Eerder moest ik ter plekke de belangrijkste informatie bij elkaar zoeken in de juiste systemen. Bovendien zijn dat op ieder bedrijf weer andere systemen, afhankelijk van het merk robot of melkstal. Dat maakt het voor adviseurs best complex om in elk systeem de juiste info te vinden en niet alle systemen bieden hetzelfde inzicht.”
Sturen op data
De nieuwe tool Dairy Analytics brengt alle voer- en melkdata bij elkaar en combineert ze tot overzichtelijke grafieken. “Die kan ik op afstand inzien, waardoor ik al voor mijn afspraak weet hoe het ervoor staat en wat de aandachtspunten zijn. Daardoor kunnen we in het adviesgesprek veel gerichter aan de slag. Met veel klanten bespreek ik in januari bijvoorbeeld de doelen voor dat jaar; ik kan dan voor het gesprek al inzien hoe ver we daarmee zijn. Ook kan ik na afloop van de afspraak meekijken wat het effect is van bijvoorbeeld een rantsoenaanpassing of verandering in de instellingen. Mocht ik dan iets signaleren, dan pak ik vaak even de telefoon om het verder door te spreken. Zo kunnen we korter op de bal zitten en kan ik ook op afstand even snel meekijken. Voor de veehouder is dat ook fijn. Het bespaart kostbare tijd, je adviseur is altijd up to date en je kunt sneller schakelen als dat nodig is.”
Inzicht in trends
Een toepassing waar Edwin veel gebruik van maakt is de optie om terug te kijken. “Lang niet alle managementsystemen en robotprogramma’s bieden die optie, terwijl juist het terugkijken naar de trends van de afgelopen week, maand of jaar heel veel inzicht geeft. We hebben de info dus niet alleen gebundeld, we kunnen met dit programma ook echt méér info inzien. Ik pak het er ook tijdens het gesprek met de veehouder regelmatig bij, want ook voor hen geeft dat vaak inzichten die ze uit hun bestaande programma’s niet halen.”
Robot en melkstal
Vanuit zijn rol als specialist Robotmanagement komt Edwin uiteraard voornamelijk bij robotbedrijven. De benadering in de advisering is echter niet anders dan bij bedrijven met een melkstal. In de meeste gevallen kan Dairy Analytics dan ook worden ingezet bij een melkstal. “Een groot voordeel voor de robotspecialisten is wel dat nu alle data van alle klanten in één programma terug te vinden is. De software per robot verschilt zo sterk dat het soms best uitdagend is om daar alle info in terug te vinden, en niet alle programma’s bieden evenveel opties en inzichten, terwijl de informatie eigenlijk wel allemaal wordt geregistreerd. Met een tool als deze kunnen we dus op vrijwel elk bedrijf het maximale uit de beschikbare data halen. Want de cijfers zijn er wel, maar ze zijn niet altijd gemakkelijk te vinden en te beoordelen.”
Beter resultaat veehouder
Voor Edwin helpen tools als Dairy Analytics om zijn meerwaarde voor de veehouder te vergroten. “Het gaat mij erom dat ik mijn klanten kan helpen om hun bedrijf beter te laten draaien en een beter resultaat te behalen. Van de juiste rantsoenen en robotinstellingen, tot het maximaliseren van eiwit van eigen land, besparen van arbeid en noem maar op. Ik werk samen met de veehouder aan het realiseren van hun doelen, op korte en zeker ook langere termijn. Inzicht in data en weten hoe je die data moet interpreteren en inzetten is daarbij onmisbaar.”