De Australische supermarktgigant Coles verwacht binnenkort melk rechtstreeks van 100 melkveebedrijven te betrekken. Het bedrijf werft nu melkveehouders om400 miljoen kilo melk te leveren voor de productie van Australische kaas en verse melk onder het merk Coles Brand.
Coles Brand Australische kaas en verse melk is nu nog afkomstig van zuivelverwerkers. Deze kopen de melk van boeren, op basis van contracten waarmee de verwerker de boerderijprijs kan bepalen. Onder het nieuwe inkoopmodel zal Coles een boerderijprijs rechtstreeks aan boeren aanbieden. Het betaalt verwerker Saputo om Coles Brand-kaas te maken in zijn twee fabrieken in de deelstaat Victoria met melk die door Coles wordt geleverd.
De directe aankoop van melk van boeren verandert het landschap van de melkveehouderij in Australië. Coles kan de boerderijprijs bepalen die het aan boeren biedt. Tot nu toe zijn het de verwerkers die de prijzen hebben bepaald. In de meeste gevallen doen ze dat nog steeds. Coles heeft inmiddels 60 van de 5.700 melkveebedrijven in Australië gecontracteerd.
De nieuwe structuur biedt Coles leveringszekerheid en een directe relatie met melkveehouders. De supermarktgigant heeft al duizenden directe inkoopcontracten met Australische boeren in de rundvlees- en vee-industrie, in eieren en verse producten en ook in de verpakte voedselmarkt.
400 miljoen liter melk
Coles zuivelmodel is in 2020 met succes uitgerold in Zuid-Australië en West-Australië. Alle verse melk van Coles Brand in beide deelstaten is nu afkomstig van rechtstreeks gecontracteerde boeren aldaar.
Ruim 60 melkveebedrijven leveren daarvoor al hun melk aan Coles onder rechtstreekse contractovereenkomsten. Door nu ook rechtstreeks in te kopen voor Coles Brand kaas verwacht het bedrijf dit aantal te verhogen naar ongeveer 100 melkveebedrijven in het hele land. Die moeten de supermarktketen jaarlijks van meer dan 400 miljoen liter melk voorzien.
Coles betaalt melkveehouders niet per kilo milksolids, maar naar rato van de geleverde kilo’s vet en eiwit. Die is voor alle veehouders gelijk. Daarbij doet niet ter zake of de melk in consumptiemelk of kaas eindigt. Er geldt wel een toeslag of korting naar rato van de jaarlijks levering.
Boeren die rechtstreeks aan Coles leveren, hebben geen relatie meer met de verwerkingsfabriek. Hun contactpersoon is de melkafdeling van Coles. Melkveehouders die rechtstreeks aan Coles leveren, kunnen kiezen tussen contracten voor één, twee of drie jaar, met transparante prijzen. Ze kunnen een vaste melkprijs krijgen, maar volgens Coles geven contractnemers er de voorkeur aan om alleen een minimumprijs voor de lange termijn vast te leggen. Die ligt op een dermate hoog niveau dat ze plannen kunnen maken voor de toekomst.
Het direct sourcing-model geeft Coles de kans om te werken aan zijn toezegging om te investeren in een duurzame toekomst voor de Australische zuivelsector. Melkveehouders die een direct contract hebben met Coles, treden automatisch toe tot de Coles Sustainable Dairy Development Group. Met deze groep investeert Coles in overleg met melkveehouders direct in duurzaamheidsprojecten op boerderijen. Het bedrijf levert mastitis-testen, defibrillatoren voor de boerderij, marktrapporten en kennis via ruwvoer- en graanmarktupdates, Covid-veilige bedrijfsplannen, maskers en ontsmettingsmiddelen. Ook voert het diverse onderzoeken uit.
Positieve reacties
Melkveehouder Peter Delahunty uit Alvie in West-Victoria zegt dat zijn driejarige leveringscontract met Coles, getekend in juli 2020, een doorbraak was voor zijn melkveebedrijf. “De financiële zekerheid van een driejarige prijs en de dagelijkse ondersteuning van mijn boerderij is het beste dat ik heb meegemaakt in mijn 46-jarige landbouwcarrière.”
De Zuid-Australische melkveehouder Glenn Dohnt uit Monteith zegt dat de ondertekening van een langetermijnovereenkomst zekerheid bood voor het familiebedrijf met 700 melkkoeien. “We wachten al heel lang op een leveringscontract zoals dat van Coles”, legt hij uit. “Het past perfect bij ons.”
Volgens Charlotte Rhodes, algemeen directeur van Coles voor Dairy, hebben het succes van de rechtstreekse inkoop van melk van het merk Coles en de positieve feedback van melkveehouders geleid tot de uitbreiding van het model naar Australische kaas van Coles Brand.
“Elke keer dat we naar de markt zijn geweest om melk rechtstreeks van boeren te kopen, waren de reacties zeer positief”, benadrukt Rhodes. “We hechten veel waarde aan de relaties die we hebben kunnen opbouwen met onze leveranciers, de melkveehouders.”