Doorgaan naar artikel

Anders communiceren over zuivel

De laatste tijd worden we geconfronteerd met negatieve publicaties en televisiedocumentaires over megabedrijven, dierenwelzijn en overbemesting. Ik ben verbaasd over de manier waarop mijn eigen collega’s daarop reageren: zeer reactief en negatief.

De invloed van ngo’s is aanzienlijk en kan niet worden genegeerd. Bovendien worden koeien steeds meer vergeleken met en behandeld als menselijke wezens. Daarom moeten we onze communicatie aanpassen en sterk verbeteren. We moeten onze houding en reacties veranderen, naar een proactieve houding waarbij we onze trots op onze sector niet onder stoelen of banken steken.

Wij zijn in staat om aan de eisen van onze klanten, de consumenten te voldoen. Onze producten komen aan hun vragen tegemoet en maken hun leven leuker! We moeten onze communicatie veel meer richten op een goede balans tussen People, Planet en Profit en ons niet alleen op geld richten. Dit moet worden ingebed in de opleiding van onze opvolgers. Want zelfs jonge boeren verrassen mij soms met een zeer negatieve houding ten aanzien van de noodzaak om te communiceren over wat je doet en waarom.

Zeker, we moeten naar de geluiden uit de markt luisteren. We moeten onze License to Operate en de License to Sell verdienen. Maar we communiceren op ouderwetse wijze. Bijvoorbeeld door reclame-uitingen, door te vertellen hoe goed we zijn en door te berichten dat de melkprijzen altijd laag zijn. Mijn advies: maak allereerst duidelijk dat we produceren volgens de laatste normen en richtlijnen voor voedselveiligheid en dierenwelzijn. Maar gebruik dat niet als argument om te verkopen. Leer van de auto-industrie. Autoreclame richt zich sterk op de tevredenheid en de mogelijkheden die je hebt met de auto.

Ook is het zaak steeds vaker gebruik te maken van sociale media. Volg eens een cursusje hoe deze op de beste manier te gebruiken. Daarmee breng je het imago en de identiteit meer en meer op één lijn. Toon hoe de moderne melkveehouderij een gewenst deel van de samenleving kan zijn en ook hoe trots we zijn. Dit soort manieren van communicatie zullen meer en meer opgenomen worden in onderwijsprogramma’s.

Wees ervan bewust dat de jonge generatie eigenlijk niet meer leest. Jongeren scannen alleen en denken in beelden. Dus Facebook, Google en YouTube zijn belangrijke manieren om te communiceren.

Ik ben ervan overtuigd dat we in staat zijn om het samen te maken!

Bekijk meer

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin