Voedings- en handelsbedrijf ADM gaat samen met New Culture zuivelvervangers ontwikkelen en op de markt zetten. Ze starten met melkvrije Mozzarella voor retail en foodservice. Ze koersen echter vooral op de grote kaasmarkt.
ADM, een van de grootste (graan)handelshuizen ter wereld, schat de waarde van de zuivelmarkt in de VS op krap 70 miljard euro. Daarvan bestaat ongeveer 30% uit kaas. Er wordt echter nog vrijwel geen diervrije kaas op de markt gebracht, omdat de smaak en andere gewenste eigenschappen zoals uitrekken en smelten achterblijven bij kaas die van melk is gemaakt. ADM en New Culture streven er naar hier verandering in te brengen.
Het bedrijf wil als eerste product plantaardige mozzarella op de markt gaan brengen. De diervrije mozzarella moet in 2023 op de Amerikaanse foodservicemarkt komen, te beginnen met de pizzeria’s. Dat gaat via ADM’s afzetkanalen.
ADM is al actief in het fermenteren van gewassen. Deze plantaardige grondstoffen worden gebruikt in de productie van voedingsmiddelen, dranken en voedingssupplementen.
New Culture ontwikkelt plantaardige zuivelvervangers. Het bedrijf maakt gebruik van genetisch gemodificeerde micro-organismen, die door middel van precisiefermentatie het melkeiwit caseïne kunnen maken. Eind vorig jaar haalde New Culture 24 miljoen euro op bij investeerders waaronder ADM, Dr. Oetker en Kraft Heinz. New Culture kan door de samenwerking gebruik maken van de volledige voorraad van ADM aan plantaardige ingrediënten en smaakstoffen.
Door de samenwerking hopen de bedrijven meer soorten zuivelvervangers te kunnen ontwikkelen. Volgens ADM en New Culture zijn straks de diervrije zuivelvervangers wat betreft smaak, textuur, functie en voedingswaarde niet te onderscheiden van conventionele zuivelproducten.