Een robotspecialist, transitiespecialist, accountmanager en de vertrouwde adviseur in één klantenteam. Gecombineerd met een andere strategie, opgesteld door Wilbert Leermakers, Verkoopmanager regio Zuid-West. Het gezamenlijke doel: het beste resultaat op jouw bedrijf realiseren. Dat is de aanpak van Agrifirm. “De specialisten van alle benodigde disciplines binnen handbereik, dat is een unicum in onze sector,” aldus Jan van Wezel, accountmanager Rundvee in Regio Zuid-West.
Van Wezel merkt dat de uitdagingen op het boerenerf steeds groter worden. Bijvoorbeeld op het gebied van wet- en regelgeving, maar ook door de steeds verdergaande automatisering. “Het is fijn om te merken dat je er dan niet alleen voor staat, maar dat je samen met de klant kunt rekenen op een heel team dat klaarstaat.”
Bij melkveehouder Erwin van de Broek zaten Agrifirm-specialisten van vier verschillende disciplines aan tafel. Van de Broek voerde al jaren van Agrifirm maar dit jaar bleven de resultaten achter bij de verwachtingen van de veehouder. Er werd besloten om met een team van specialisten langs gaan op het bedrijf. “Met vier paar gespecialiseerde ogen tegelijkertijd op het bedrijf zie je meer en met de korte lijnen zorg je voor een aanpak waar iedereen achter staat. Maar in dit geval moesten we een tandje bijzetten en snel schakelen. Dat doen we dan ook”, licht Wilbert Leermakers, Verkoopmanager Regio Zuid-West, de aanpak toe.
Aanbevelingen leiden tot probleemloze opstart
Het team aan specialisten keek samen met de melkveehouder waar ruimte was voor verbeteringen. “We schakelden snel om iedereen bij elkaar te krijgen. Vooraf stelden we een plan op, dus toen we op het bedrijf kwamen wist iedereen waar hij of zij de focus op moest leggen”, legt Evelien Ooms, Robotspecialist, uit. Het hele bedrijf werd gescreend. Na het bedrijfsbezoek kwam het team van specialisten met verschillende aanbevelingen: een langere na-mengtijd, een andere laadvolgorde en het toevoegen van StickyMix aan het rantsoen van de melkkoeien. “Met de aanbevelingen voorkomen we zoveel mogelijk selectie aan het voerhek en bevorderen we de opname van het voer”, aldus Ooms.
Van de Broek heeft de aanpassingen doorgevoerd en ziet nu resultaat: “Het Agrifirm team heeft snel geschakeld en met resultaat: de verse koeien starten perfect op,” concludeert de melkveehouder. Ooms bezocht het bedrijf nogmaals en zag de verbeteringen: “Het voer heeft nu een hogere FOP (fermenteerbare organische stof op pens-niveau). Ook zagen we minder variatie in mestconsistentie bij de koeien en dat de nieuwmelkte koeien het heel goed doen in de robot,” stelt Ooms tevreden.
Specialistische kennis altijd achter de hand
“Dat we met vier specialisten letterlijk aan de keukentafel zitten is niet gebruikelijk. De aanpak bij van de Broek illustreert wel hoe we bij Agrifirm de specialisten inzetten. Onze adviseurs kunnen altijd terugvallen op de kennis die de specialisten in huis hebben”, vertelt Leermakers. De kennisstroom werkt ook de andere kant op. “De specialisten houden actief de adviseurs op de hoogte van de nieuwste inzichten en ontwikkelingen. Momenteel staat bijvoorbeeld de periode van hittestress voor de deur. Wij informeren de adviseurs hier preventief over, zodat zij melkveehouders zo goed mogelijk kunnen adviseren”, aldus Ooms. Hetzelfde geldt voor de andere specialisten. De adviseurs van Exlan geven updates over wijzigingen in wet- en regelgeving en de ruwvoerspecialisten blijven kennis opbouwen over optimale voerstrategieën.
Steeds meer duo-bezoeken
Accountmanager Van Wezel zet de specialisten steeds vaker in bij bezoeken. “Ik vind het belangrijk om naar het hele plaatje te kijken bij mijn klanten. Daarom plannen we steeds vaker duo-bezoeken. Als iemand met robots werkt bied ik aan om eens per jaar de robotspecialist aan te haken”, licht Van Wezel toe. En wanneer Ooms wordt aangehaakt, ziet ze altijd wel ruimte voor optimalisatie: “Met de robotscan lichten we op basis van data het hele systeem door. Vaak zijn de instellingen van de robot gebaseerd op de situatie zoals die bij de start van het robotmelken was. Ondertussen zijn de bedrijven doorontwikkeld, maar de instellingen van de robot niet. Wij actualiseren de instellingen tijdens het bezoek, zodat deze weer passen bij de huidige situatie en doelen van de melkveehouder. Dat werkt prettig want je ziet direct resultaat.”
In sommige gevallen levert dit grote winst op. “Laatst was ik bij een bedrijf dat problemen had met het ureumgehalte. We kwamen erachter dat er 25% afwijking zat in de kalibratie van de krachtvoerbox. Dit hebben we direct aangepast. In andere gevallen vraagt de melkveehouder ons een keer per jaar de robotscan te doen, als een soort APK van de robot. Zo weet hij of zij dan zeker dat het systeem nog bij de koeien en bedrijfsvoering past.”
Trots op samenwerking
Leermakers is trots op de nauwe samenwerking tussen de adviseurs en specialisten: “We vertegenwoordigen alle benodigde disciplines binnen onze dienstverlening. Dit zorgt voor de optimale ondersteuning van de melkveehouder. Ook van Wezel is blij met de structuur: “Voor mij is het belangrijkste dat we een goed resultaat realiseren op het melkveebedrijf. Dat doe je door naar de wensen van de veehouder te luisteren en de kennis in te zetten die wij als Agrifirm in huis hebben. De aanpak met het specialistenteam bij melkveehouder van de Broek bewijst dat dat werkt. De prestaties op zijn bedrijf zijn verbeterd, daar draait het om”, concludeert de accountmanager. Van de Broek beaamt dit: “Het was ijzersterk dat ze met een team van 4 verschillende disciplines op mijn erf stonden en de situatie hebben verbeterd”, zegt de melkveehouder.
Agrifirm werkt aan 1 brok kennis, voor het beste resultaat op jouw bedrijf.
Hiervoor hebben we de volgende specialismen in huis:
– Automatisch melken
– Voeding
– Ruwvoer
– TMR
– Jongvee
– Transitie
Via Exlan Advies biedt Agrifirm nog meer ondersteuning met:
– Ondernemerscoaches
– Mest & mineralen- en milieuspecialisten
– Juridische adviseurs